INIKA Organic, Australia sitt eneste 100% naturlige og sertifisert økologiske kosmetikkmerket ønsker hele tiden å innlede mer naturlige, feilfrie og rene skjønnhetsstandarder.  

Siden 2006 har INIKA produsert rene skjønnhetsprodukter, og derfor erstattet giftige ingredienser og kjemikalier med rene, økologiske ingredienser som forsterker hudens naturlige utstråling.  

Oppdraget med å finne sunn og giftfri kosmetikk har gjort at INIKA har vunnet over 40 priser for innovasjon og kvalitet, inkludert Glamour Beauty Award i 2018, Best New Vegan Product på The ASOS Beauty Awards i 2019, og Organic Beauty Awards for Best Skincare Brand i 2020. 

INIKA Organic er ydmyke over alle utmerkelser, som alltid minner om at det er: 100% naturlig (ACO COSMOS sertifisert), økologisk (ACO COSMOS ORGANIC & OFC Certified Organic), cruelty-free (Choose Cruelty Free AU & PETA), halal (AFIC Halal Certified), og vegansk (Vegan Society). 

Etter å ha finpusset på fomuleringer og det som er inni produktene, er det nå tid å rette fokuset mot det som er på utsiden, nemlig emballasjen. For hvor rent og naturlig kan du kalle et produkt hvis det er innkapslet i den store miljøsynderen, nemlig plast? 

INIKA Organic vil være fremst i bærekraftig skjønnhet og er det første plastnøytrale kosmetikkmerket i verden! 

Hvorfor plastnøytral? 

Den triste sannheten er at skjønnhetsindustrien har en skremmende innvirkning på miljøet. Uten å være klare over det, skader flere hundre tusener av mennesker planeten vår ved å bruke skjønnhetsmerker som er langt fra miljøvennlige.  

Mye av skaden er forårsaket av bedrifter som pumper produktene sine fulle av giftige kjemikalier eller er avhengig av dyrebaserte ingredienser som fører til problemer som land og vann degradering, tap av biologisk mangfold, sur nedbør og avskoging. 

For å motvirke disse trendene, har INIKA allerede implementert de strengeste kravene for ingredienser og sertifiseringer for å sikre at ingrediensene og råvarene som blir brukt er 100% naturlige og rene. De små logoene (sertifiseringene) betyr en hel del, og INIKA jobber hardt for å beholde de.  

INIKA har lenge vært oppmerksom på verdensproblematikken rundt plast, nemlig at: 

  • 350 millioner tonn plast kastes årlig 
  • 1 last med plast går i havet hvert minutt 
  • 120 milliarder enheter med skjønnhetsprodukter blir produsert hvert år 

Dette er ikke bærekraftig. For å beskytte vår dyrebare planet, selve kilden til de fineste botaniske ekstraktene som brukes til å lage våre rene produkter, kreves det handling.  

Det er derfor dette har blitt vårt fokusområdet: å finne måter å minimere vår avhengighet til plast, for å være mer på linje med vår bærekraftige filosofi, og for å beskytte vår INIKA (som betyr “liten jord” på sanskrit) ved å innlemme bærekraftige og miljøvennlige materialer. 

Hvordan ble INIKA plastnøytrale?

Hvordan ble INIKA det første plastnøytrale skjønnhetsmerket i verden? 

Enkelt sagt så ble INIKA ledende innen bærekraftig skjønnhet ved å omfavne bærekraftig emballasje og ved å takle plastkrisen på strak arm.  

Med det endelige målet: å drastisk redusere plastfotavtrykket, så INIKA på alle aspekter ved virksomheten og fant ut hvordan de kunne redusere så mye plast som mulig. Etter mye analyse kom de frem til at de kunne fornye emballasjen fullstendig ved hjelp av earth-first emballasje som både så og føltes mer luksuriøs ut enn noen gang. Den er laget av 90% bærekraftig og gjenbrukt materiale, som aluminium, sukkerrør og resirkulert plast og glass.  

For å ytfylle denne endringen, er INIKA stolt over å ha blitt serfisiert plastnøytral av Waste Revolution, Australias lendende plastnøytrale sertifiseringsorgan. De er forpliktet til å hjelpe bedrifter me å måle, redusere og kompensere for plastbruken deres. 

Å bli plastnøytral innebærer at for hver kilo plast brukt, blir ett kilo samlet og resirkulert på deres vegne som ikke ellers ville blitt det. Det er en effektiv måte for bedrifter å forbedre sin plastinnsamling og resirkulering, drive en sirkulær økonomi og adressere deres plastfotavtrykk.  

For å oppnå denne sertifiseringen, så har INIKA opprettet en sirkulær økonomi ved å finansiere innsamlingen og gjenbruken av 4,7 tonn plast til holdbare gjerdestolper, som deretter doneres til bygdesamfunn som er berørt av naturkatastrofer gjennom BlazeAid og Plastic Forests, to australske veldedige organisasjoner som er forpliktet til å gjenoppbygge landbruksvirksomhet.  

Ved å være fast bestemt på å inspirere til nye løsninger i skjønnhetsbransjen, har vårt bærekraftsinitiativ minimert vår plastbruk med 84%, fra 8,1 tonn til 1,3 tonn. Med disse tallene er INIKA minst 5 år foran andre store aktører i skjønnhetsbransjen. 

Med minimert plastbruk og overgang til ny og bærekraftig emballasje gjør INIKA til det høyest sertifiserte naturlige skjønnhetsmerket i verden.